Moni verkkokaupan toimija kehittää palvelujaan ja valmistautuu uusiin kilpailijoihin ja kovenevaan kilpailuun.

Yksi paljon julkisuudessa oleva uhkakuva on Amazonin saapuminen Suomeen. Tähän kilpailuun valmistautuminen on varmasti viisasta, mutta on hyvä myös huomata, että Amazon on jo suuressa määrin Suomessa.

AMAZONIN ASIAKAS EI OLE VAIN AMAZONIN ASIAKAS

Tekemässämme tutkimuksessa 24% suomalaisista (16 -74v)* on ainakin satunnaisia Amazonin käyttäjiä ja odotetusti Amazonin tunnettuus on korkea.

amazon_slide

Amazonin asiakkaiden päällekkäisyys myös muiden verkkokauppojen kanssa oli vahva. Esim. Amazonin asiakkaista 85% on myös vähintään satunnaisia Verkkokauppa.com:n käyttäjiä.

PELI ON JO KÄYNNISSÄ

Amazonin asema on siis jo valmiiksi poikkeuksellisen vahva. Tämä antaa sille todella hyvän lähtökohdan halutessaan vallata markkinoita hyvinkin nopeasti, kun yrityksellä on jo olemassa olevaa asiakaskuntaa ja vahva tunnettuus.

Amazonin kilpailuun valmistautuminen kannattaa siis lopettaa ja ryhtyä toimeen koska peli on jo käynnissä kaiken aikaa.

Tässä mielessä markkina on muuttunut siitä, mihin perinteisesti on totuttu. Amazon on siis täysin eri lähtökohdissa, kuin kun esim. XXL, Norwegian tai Lidl olivat markkinalle tullessaan, joiden täytyi markkinalle tullessaan rakentaa tunnettuus ja asiakaskunta nollasta. Tämä antoi myös kilpailijoille aikaa reagoida, mutta Amazonin mahdollinen aktivoituminen tulee muuttamaan pelikenttää huomattavasti nopeammin.

NÄKYMÄTÖN KILPAILU

Laajemmin ilmiö kertoo muuttuvasta kilpailuympäristöstä, jossa uutta kilpailua syntyy jatkuvasti ilman että toimiala sitä välttämättä huomaa.

Sähköisten kanavien kautta globaali kilpailu saattaa hiipiä markkinalle niin, että toimialan on hyvin vaikea huomata sitä.

Tämän takia yritysten pitäisi seurata markkinaa erityisesti kuluttajan näkökulmasta, koska pelkkä toimialasta lähtevä havainnointi saattaa antaa vaarallisesti liian ruusuisen kuvan kilpailutilanteen kehityksestä. Vaarallisin kilpailija on aina se, jota ei nähdä ajoissa ja johon ei osata valmistautua.

* ) Lähde: Red Note Digitalisaatiotutkimus: tutkimukseen vastasi N=531 vastaajaa ja tutkimus tehtiin kuluttajapaneelissa. Näyte oli Suomea edustava iän, alueen ja sukupuolen mukaan 16 -74 vuotiaissa ja aineisto kerättiin syys-lokakuussa 2020. Koska aineisto ei tavoita kaikkia ikäluokkia se edustaa parhaiten aktiivista aikuisväestöä.