Kiinalaiset matkustajat ovat Finavialle tärkeä kohderyhmä, jonka tarpeita on keskeisen tärkeää ymmärtää.

Tutkimuksen tavoitteena oli luoda monipuolinen ymmärrys kiinalaisten matkustajien tarvemaailmasta tavalla, joka olisi helppo myös kommunikoida Finavian sisällä sekä kaupallisille kumppaneille.

Tutkimus toteutettiin eri menetelmiä hyödyntäen Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kiinankielisissä syvähaastatteluissa hahmotimme kohderyhmän ajatuspolkuja. Tätä seurannut internetpaneelissa tehty kyselytutkimus tuotti kattavasti tietoa asiointiin liittyvistä tarpeista, ja kiinnostuksen kohteista. Kiinalaiset makustajat eivät ole yksi monolliitti ja tutkimus toi esiin myös tarpeellista tietoa kohderyhmän sisällä olevista eroista.

Lopputuloksena Finavia sai selkeän näkemyksen kiinalaisille matkustajille tärkeistä teemoista, konkreettisia suosituksia toimenpiteiden pohjaksi ja monipuolista visuaalista materiaalia tulosten viestimiseen. Keskeiset tulokset tiivistettiin lyhyeksi, lentoasemalla kuvatuksi noin kolmen minuutin mittaiseksi videokoosteeksi, jolla tulokset oli helppo jalkauttaa sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille.

Tutkimuksen ansiosta ymmärrämme nyt paremmin kiinalaisen matkustajan tapoja, toiveita ja tarpeita lentoasemalla. Tiedon pohjalta olemme voineet kehittää kiinalaisten asiakaskokemusta ja palveluita heidän tarpeisiinsa. Esitystapa tiivisti hyvin olennaisen, minkä vuoksi tuloksia on ollut helppo hyödyntää ja kaupallistaa omiin käyttötarkoituksiimme. Katja Siberg, Senior Vice President Marketing and Corporate Communications