Case Suomen Kansallisooppera ja -baletti:
Tutkimus määritti asiakaspolkuja, kohderyhmälle vetovoimaista sisältöä, parhaita viestinnän kanavia ja kiinnostavinta visuaalisen viestinnän tyyliä.
La Bohème | Kuva: Stefan Bremer / Suomen Kansallisooppera ja baletti
SKOB:n päämääränä on mahdollisimman laajalti palvella koko ympäröivää yhteiskuntaa tarjoamalla ooppera- ja balettiesityksiä erilaisille yleisö- ja ikäryhmille. SKOB halusi ymmärtää paremmin mikä saa kuluttajat tulemaan taloon ensi kertaa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa SKOB:n, viestinnän ja markkinoinnin tueksi.
Kvalitatiivisissa syvähaastatteluissa hahmotimme asiakkuuteen johtavia polkuja ja ratkaisevia etappeja. Kvantitatiivinen kyselytutkimus mittasi teemojen merkitystä ja tarvepohjaisella segmentoinnilla pääsimme käsiksi kohderyhmän sisäisiin eroihin. Visuaalisen sisällön testaaminen tuotti ymmärryksen minkälainen viestinnän tyyli koetaan vetovoimaisena.
Tutkimus toi esiin harvoin käyvien ja ensikertalaisten näkökulman niin pitkän aikavälin asiakaspolkuna kuin läpileikkauksena heitä kiinnostavaan sisältöön. Lopputulos kiteytyi ymmärrykseen siitä minkälainen tarjonta kohderyhmää kiinnostaa, mikä kannustaa tulemaan esityksiin ja miten ensikertalaisille tulisi viestiä.
Liisa Riekki, viestintäjohtaja, Suomen Kansallisooppera ja -baletti