Case Fazer leipomot:

Fazer katsoo markkinaa kuluttajan silmin

Projektissa luotiin dynaaminen markkinakartta, joka on kuluttajalähtöinen tapa katsoa kilpailutilannetta ja analysoida markkinan mahdollisuuksia.

Tutkimusaihe

Mitä leipämarkkinalla tapahtuu? Fazer Leipomot kaipasi päivitettyä tietoa leivänsyöntiin, tuotteiden asemaan ja kilpailutilanteeseen liittyen.

Lähestymistapamme

Kyselytutkimusta hyödyntämällä loimme leipämarkkinasta kattavan markkinakartan, joka kertoo kuluttajan todellisuudesta. Näkökulma paljastaa mitkä tuotteet todellisuudessa kilpailevat keskenään ja missä voisi olla tilaa uudelle tuotteelle. Dynaaminen markkinakartta havainnollistaa löydökset helposti ja visuaalisesti ja jättää tilaa myös asiakkaan omille tulkinnoille ja innovoinnille.

Tutkimuksen vaikutus

Markkinakartta antaa Fazerille uudenlaisen näkökulman kilpailutilanteen ymmärtämiseen, auttaa tunnistamaan nykyisen valikoiman kehityskohtia ja markkinan mahdollisuuksia.

"Tutkimus antoi arvokasta tietoa tuotteiden positioista ja niiden menestystekijöistä. Se auttoi meitä kirkastamaan omia suunnitelmiamme ja tuotti uusia oivalluksia portfoliokehitykseen. Dynaamisen työkalun kautta voimme ammentaa taustatietoa suunnitteluun yhä uudelleen."

Katri Perälä, Senior Insight Manager, Fazer Leipomot